اولین پیوند پانکراس به یک زن مبتلا به دیابت نوع 1

 28 ژانویه 2016- یک زن انگلیسی مبتلا به دیابت نوع 1 به دلیل ترس از سوزن و تزریق، پیوند پانکراس دریافت نمود که اولین مورد از نوع خود است.

خانم یورک 55 ساله از لینکلن که از 7 سال پیش به دیابت نوع 1 مبتلا شده بود در یک برنامه ی تلویزیونی به شدت ترس خود از تزریق و حتی استفراغ در زمان تزریق انسولین اشاره کرد و اعلام نمود  که به مدت  دو سال درلیست انتظار پیوند پانکراس بوده است. یک هیئت از متخصصان در سه جلسه در مورد واجد شرایط بودن او برای دریافت پیوند بحث کردند. سوالاتی  در مورد واجد شرایط بودن این فرد مطرح شده است: او هیچ گونه مشکل و عارضه ی کلیوی نداشته و باید  اثبات کند که ترس او به اندازه ی کافی قوی می باشد که عمل جراحی بزرگ پیوند  پانکراس را توجیح کند.

 در نهایت خانم یورک پیوند پانکراس را در درمانگاه  سلطنتی منچستر دریافت کرد و هم اکنون  احساس باور نکردنی، عالی و سرشار از انرژی خود را برای دیگران توصیف می کند.

او می گوید: درحال حاضر همه ی مشکلات قبلی از بین رفته اند، رنگ پوست من دیگر زرد یا خاکستری  نیست، بینایی من بهبود یافته است و مناطقی از پاهایم که حس نداشت، بهبود یافته است و زندگی من به کلی  تغییر کرده است.

 دکتر خانم یورک می گوید درحال حاضر امید  به زندگی در او  دو برابر شده است، جراح این پیوند  دکتر Ramon Dhandaمی افزاید: تصمیم  برای انجام این پیوند بسیار سخت بود، زیرا بوضوح  مورد خانم یورک یک استثناء بود، بر اساس  دستورالعمل های ملی و بین الملی، این پیوند برای افرادیکه  بیشترین نیاز را دارند باید انجام گردد.

 دیابت  و ترس از سوزن

ترس از تزریق (ترس از سوزن) برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 وگروهی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با انسولین هستند، می تواند زندگی آنها را طاقت فرسا کند. فکر تزریق روزانه می تواند منجر به  اضطراب و اجتناب از تزریق گردد. خانم یورک قبل از دریافت پیوند، روش های هیپونوتیزم و درمانهای شناختی رفتاری را تجربه کرده بود اما این روشها در مورد او ناموفق بود. او می گوید: برای هر بار  تزریق 20 دقیقه با چالش روبرو بوده است تا سرانجام تزریق را انجام دهد.

درسال 2012 مقررات جدیدی برای نظارت برقند خون افراد دیابتی وضع شد که به آنها اندازه گیری قندخون را قبل از رانندگی و هر دو ساعت یکبار در طول رانندگی  و سفرهای  طولانی  توصیه می کرد که این کار برای خانم یورک بسیار غیرممکن  می نمود.  او توضیح داد که استفاده از نیدیل  به این دفعات زیاد برایم آنقدر غیر ممکن بود که تصمیم به رها کردن رانندگی  گرفتم اما  برای  پیاده روی  برای  مسافت های  طولانی  برای رسیدن به خانه نیز دچار مشکل بودم.

دلایل متعددی درمورد ترس از سوزن وجود دارد که از جمله به تجربیات ناراحت کننده ی دوران  کودکی  می توان اشاره  کرد. ورزش های آرام بخش  می تواند در ایجاد اعتماد به نفس موثر باشد اما ترس از سوزن همیشه وجود دارد. به عنوان نتیجه  مدیریت دیابت  در این افراد مشکل تر می شود.

خانم یورک یک مورد استثنایی برای پیوند بود که بنظر نمی رسد مجدداً تکرار شود با این حال داستان  او الهام بخش بسیاری از افراد  مبتلا به دیابت نوع 1 است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jan/first-woman-with-type-1-diabetes-receives-pancreas-transplant-due-to-needle-phobia-99457121.html